FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Selasa, 6 April 2010

Pelajar maut, abang cedera dipanah petir

Posted on the October 10th, 2009

KUCHING: Seorang pelajar Tahun Empat sebuah sekolah rendah di sini maut manakala abangnya cedera parah dipanah petir ketika sedang bermain bola sepak di sebuah tanah lapang berdekatan rumah mereka di BDC Stutong Baru di sini, hari ini.

Gabriel Mathew, 10, meninggal dunia di Hospital Umum Sarawak (HUS) manakala abangnya, Melvin, 14, cedera parah dan masih dirawat di hospital itu.

Seorang rakan mereka, Jubin Nora, 17, berkata dalam kejadian jam 3 petang itu, mereka serta beberapa lagi rakan lain bermain bola sepak dalam hujan lebat.

“Tiba-tiba petir menyambar ke arah kami menyebabkan kami semua terjatuh dan terpelanting. Ketika saya sedar, Gabriel dan Melvin masih tidak sedar diri. Kami bertiga digegaskan ke HUS oleh pasukan Jabatan Pertahanan Awam,” katanya ketika ditemui di HUS.

Jubin, pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Datuk Patinggi Haji Abdul Gapor di sini, tidak mengalami kecederaan fizikal tetapi masih merasa sakit di dadanya dan ditempatkan di HUS untuk pemerhatian.

Sementara itu, ibu Gabriel, Kathleen Kumjak, 35, berkata beliau hanya mengetahui kejadian itu apabila dimaklumkan oleh rakan anaknya.

“Kedua-dua anak saya memang gemar bermain bola sepak, tanpa mengira hari panas terik atau hujan lebat. Saya telah banyak kali menasihatkan mereka agar tidak bermain bola ketika hujan lebat dan petir menyambar tetapi mereka tetap keluar bermain bola petang tadi,” katanya dengan sedih atas kematian anak kedua daripada empat anaknya.

http://berita-harian-online.com/pelajar-maut-abang-cedera-dipanah-petir/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan