FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Khamis, 15 September 2011

Sebahagian Loji Penapis Minyak Musnah Dalam Kebakaran

Sebahagian Loji Penapis Minyak Musnah Dalam Kebakaran
Khamis September 15, 2011



PORT DICKSON: Sebahagian daripada loji penapis minyak milik Esso musnah dalam satu kebakaran di sini awal pagi ini melibatkan sebuah pam saluran penghantar minyak dari loji ke kapal.

Kira-kira 100 orang pekerja berada di loji berkenaan semasa kebakaran yang bermula pada lewat tengah malam dan sempat menyelematkan diri sementara api dapat dikawal dan dipadamkan sepenuhnya kira-kira empat jam kemudian.

Pengarah Bomba dan Penyelamat Negeri Sembilan Saadon Mokhtar memberitahu Bernama pihaknya menerima panggilan kecemasan pukul 1.06 pagi dan mengejarkan enam jentera bomba termasuk unit Hazamat (bahan merbahaya) bersama 32 anggota ke tempat kejadian.

Katanya, tiada laporan kemalangan atau kecederaan diterima dan kerja memadamkan kebakaran turut dibantu oleh dua jentera bersama-sama 24 anggota pasukan bomba Esso dan Shell.

Punca kebakaran dan jumlah kerugian sedang disiasat, tambah beliau.

Seorang pekerja di loji berkenaan Kassim Bee Mohamad Kassim, 49, berkata pada awalnya beliau terdengar bunyi mesin yang kuat dan letupan kemudiannya melihat api marak dengan tiba-tiba.

T. Mallika, 54, seorang pekerja berkata semasa kejadian, mereka sedang bekerja dan ketakutan serta terus lari keluar menyelamatkan diri apabila melihat api menjulang naik.

Sementara itu jurucakap Esso Malaysia Bhd di sini berkata operasi di terminal itu telah beroperasi semula setelah dihentikan buat sementara waktu sebagai langkah berjaga-jaga.

"Operasi penapisan tidak terjejas dan berterusan. Satu siasatan penuh telah berjalan oleh pihak berkuasa berkaitan bagi menentu dan menangani punca kebakaran," katanya.- BERNAMA

http://www.mstar.com.my/berita/jenayah/cerita.asp?file=/2011/9/15/mstar_jenayah/20110915120224&sec=mstar_jenayah

Thursday December 27, 2007
Fire breaks out at refinery in Port Dickson

PORT DICKSON: A fire broke out at the Shell refinery here early yesterday causing operations to be temporarily disrupted.

The fire, the second reported in five weeks, caused minor damage to the refinery’s flare stack.

Shell in a statement said the company’s in-house emergency response team managed to put out the fire at one of the flare stacks within 15 minutes.

“The fire broke out at about 6.45am and was promptly put out at 7.05am,” it said.

Several fire engines from surrounding fire stations helped to put out the fire.

“There were no casualties and no one was injured in the incident. There is minimal asset damage on the flare stack and activities to normalise operations are in progress,” it said.

Shell is investigating the cause of the accident.

On Nov 19, two several-storey-high tanks storing crude oil caught fire at the refinery causing operations to be halted. It is believed that lightning, which struck the tank’s rim seals, caused the fire.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/12/27/nation/19861253&sec=nation

3 TANGKI MINYAK MELETUP -- DIPERCAYAI AKIBAT PETIR KETIKA HUJAN LEBAT DI PASIR GUDANG
http://kilatmalaysia.blogspot.com/2010/04/3-tangki-minyak-meletup-dipercayai.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan