FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Rabu, 19 Mei 2010

Man dies after lightning strikes his talisman




Thursday June 4, 2009 MYT 5:22:00 PM

TUMPAT: A man of Siamese descent was killed after he was struck by lightning while taking shelter under a shed in Kampung Binjai here.

Champee Kelean, 46, died on the spot at 6pm Wednesday after a bolt of lightning struck a copper talisman he wore at his waist.

His sister, Mek Kedi, 39, said Champee, a vegetable wholesaler at the Tanah Merah market, left the house at around 4pm to meet several friends in the shed located in a padi field.

"However, his friends left when it started to rain but he remained in the shed," she told Bernama here Thursday.

Mek Kedi said passing villagers discovered her brother in the shed.

Tumpat acting police chief Supt Khalid Munap confirmed the

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/6/4/nation/20090604172402&sec=nation

Lelaki maut tangkal azimat tembaga disambar petir

TUMPAT: Tangkal tembaga yang dipakai seorang lelaki di pinggangnya sejak 15 tahun lalu, kononnya sebagai azimat kesihatan dan pelaris perniagaan, akhirnya membawa maut apabila logam itu disambar petir ketika mangsa berteduh di pondok sawah dekat Binjai di sini, kelmarin.

Champee a/l Kelean, 45, pemborong sayur di pasar Tanah Merah, ditemui mati dengan kesan terbakar di bahagian pinggangnya oleh penduduk kampung selepas hujan reda, kira-kira jam 5 petang.

Ketua Polis Tumpat, Superintendan Khalid Munap, berkata hasil bedah siasat mengesahkan lelaki keturunan Siam itu mati akibat disambar petir.

"Siasatan mendapati tiada unsur jenayah berhubung kematian mangsa, sebaliknya disebabkan panahan petir yang menyambar tembaga yang dipakai di pinggangnya. Berikutan itu, kes ini diklasifikasikan sebagai kematian mengejut," katanya di sini, semalam.

Sementara itu, rakan mangsa, Eh Dam a/l Eh Tip, 60, berkata sebelum kejadian, mereka seramai enam orang termasuk mangsa berehat di pondok itu selepas bekerja di kebun sayur.

"Apabila hujan, kami semua bergegas balik tetapi Champee mahu menunggu sehingga hujan reda. "Tangkal tembaga yang dipakai 15 tahun lalu mungkin disambar petir kerana dia tak pakai baju," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan