FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Khamis, 24 November 2016

Lightning Strike Killed SMK Peter Mojuntin Gardener; Not Exploding Powerbank



'Jaga anak kita sepenuh kasih'
24 November 2016

Kota Kinabalu: Tukang kebun yang meninggal dunia dipanah petir, Fazlie Lai Fauzie, 36, sempat bermain dengan anak bongsunya yang berusia dua minggu pada pagi sebelum kejadian.

Fazlie dipanah petir di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Peter Majuntin, Penampang, jam 3.30 petang kelmarin.

Malah, Fazlie sempat menitipkan pesanan terakhir buat isterinya, Martina Sayah, 35, supaya menjaga anak mereka, Jeffery dengan penuh kasih sayang.

Menurut Martina, ketika bermain dengan Jeffery, arwah memaklumkan akan berusaha menjaganya supaya dia menjadi insan yang berjaya.

“Besar harapan arwah supaya Jeffery dapat mengubah nasib keluarga. Arwah kemudian terus ke tempat kerja,” katanya ketika ditemui di Hospital Queen Elizabeth (HQE), semalam.

Katanya, arwah turut memintanya memasak nasi goreng sebelum bermain dengan Jeffery.

“Tahun depan, arwah merancang untuk ke Indonesia dan membawa tiga anak kami berusia 12, 11, dan tujuh tahun yang dijaga ibu saya kembali ke Malaysia,” katanya.

Menceritakan kejadian, Martina berkata, dia dimaklumkan berkaitan tragedi terbabit oleh anggota Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Penampang yang menghubunginya, jam 9.30 malam.

“Kebiasaannya, arwah akan pulang ke rumah jam 5 petang namun sehingga jam 6 petang, dia masih belum pulang. Saya bimbang kerana arwah tidak pernah lewat.

“Anggota polis berkenaan meminta saya bertenang sebelum memaklumkan suami meninggal dunia. Saya pilu kerana bergantung harap kepada arwah yang rajin bekerja untuk menanggung kehidupan kami sekeluarga,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Deputi Superintendan Rosley Hobden berkata, rakan sekerja Fazlie, Maidah Banir, 46, yang parah dalam kejadian itu masih dirawat di HQE.



Lightning Strike Killed SMK Peter Mojuntin Gardener; Not Exploding Powerbank
November 23, 2016

PENAMPANG – Police have dismissed a theory being spread on social media that a man killed by a lightning strike was because the victim had been charging his handphone with a power bank at the time of the incident.

Penampang police chief, Deputy Superintendent Rosley Hobden in confirming the incident said Fazlie Lai Fauzie had been killed by a lightning strike.

Fazlie, 36, a school gardener was killed and his colleague seriously hurt after they were struck by lightning at the SMK Datuk Peter Mojuntin field in Penampang near here on Tuesday.

Fazlie Lai lying prone on the field after he was struck by lightning. He was dead by the time medics arrived.

He was believed to have been killed on the spot during the 3.30pm incident while fellow gardener Maidah Banir, 46, remained unconscious after being rushed to the Queen Elizabeth hospital.

A school security guard Wilfred Kinin, 29, said he had heard screams from the field amid a thunderstorm.

“I rushed to the area and saw Fazlie and Maidah had collapsed on the field,” he said.

He said teachers who had heard the screams and saw what had happened immediately alerted the police and called the ambulance.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan