FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Isnin, 1 Oktober 2012

Petir masuk rumah


1 Okt 2012

DUNGUN: “Panahan kilat itu menyambar begitu kuat sehingga membakar rumah jiran,” kata Tengku Hasmita Tengku Ismail, 38, menceritakan kejadian panahan petir sehingga rumah jirannya hangus dalam kebakaran di Kampung Paya, Balai Besar, kelmarin.

Menurutnya, ketika kejadian dia duduk di atas sebuah sofa bermain dengan anak saudaranya yang berusia dua tahun di ruang tamu rumah jam 3.30 petang.

“Hujan lebat disusuli dua panahan petir sebelum itu tidaklah kuat. Tiba-tiba satu lagi panahan petir yang kuat sehingga cahayanya masuk ke rumah menyebabkan saya dan anak saudara tercampak dari kerusi sofa,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Beliau berkata, dia segera memeluk anak saudaranya yang menangis begitu kuat sebelum terpandang dinding rumah jirannya mula dibakar api.

“Saya yang cemas dan hanya mampu menjerit memberitahu jiran melalui tingkap rumah kerana bimbang turun dari rumah berikutan hujan lebat dan bimbang dipanah petir,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan