FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Isnin, 18 Jun 2012

Dua kali rumah disambar petir

17 Jun 2012

KUNDUR HULU – Seorang wanita dan seorang kanak-kanak perempuan berhadapan detik-detik mencemaskan apabila kediaman mereka di Jalan Empang Batu, di sini, di panah petir dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi, semalam.

Ketika kejadian, mangsa, Nur Hazlina Hashim, 29, sedang menyapu rumah seperti biasa sambil menonton sepintas lalu siaran televisyen.

Manakala, anak buahnya, Nur Syameliana Darlisyah Mohd Sharizan, 7, berada di dalam bilik.

Menurut Hazlina, sebaik sahaja dia duduk di atas tikar di hadapan televisyen dan ingin mencapai telefon bimbit yang diletakkan di meja bersebelahan kabinet televisyen, dia ternampak segumpal api di bahagian hadapan televisyen.

“Mula-mula saya ingat TV akan meletup serta mengenai saya, namun saya sempat berganjak ke belakang dan melihat dengan jelas api setelah mendengar bunyi dentuman petir yang sangat kuat sehingga menyebabkan bahagian depan dekoder Astro terpelanting di hadapan saya.

“Saya tergamam seketika dan anak buah saya bergegas keluar dari bilik serta memeluk saya dengan kuat sambil menangis kerana terkejut.

Mujurlah, bunyi hon kereta bapa saya yang kebetulan pulang dari kenduri menyedarkan saya dari kejadian mencemaskan ini,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di kediamannya, di sini, semalam.

Sementara itu, bapa mangsa, Hashim Hasan, 61, berkata, kejadian berkenaan merupakan kali kedua berlaku semenjak 22 tahun dia dan keluarga menetap di perkampungan berkenaan.

Menurutnya, pada kali pertama kejadian iaitu sekitar tahun 1998, hanya televisyen sahaja yang rosak susulan petir kuat.

Bagaimanapun, pada kejadian terbaru ini, dua dekoder astro rosak dan tiang rumahnya juga retak serta pecah dipanah petir yang mana kerugiannya dianggarkan mencecah RM1,000.

“Pada masa kejadian, saya dan isteri dalam perjalanan pulang ke rumah dan kami ada terdengar satu bunyi petir kuat.

Namun, saya tidak menyangka rumah saya dipanah petir dan mujurlah tiada apa yang buruk berlaku.

“Jika diikutkan pada masa kejadian, hujan tidak terlalu lebat dan petir serta guruh juga tidak terlalu ketara. Kebiasaannya, semasa petir atau guruh kuat, kami sekeluarga akan menutup televisyen,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan