FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Isnin, 16 April 2012

2 maut, 3 cedera dipanah petir

2 maut, 3 cedera dipanah petir
2012/04/16



KAKITANGAN Hospital Gua Musang memeriksa mayat seorang warga Bangladesh yang dipanah petir, semalam.Lima buruh warga Bangladesh tercampak dua meter akibat terkena panahan

GUA MUSANG: Dua lelaki warga Bangladesh maut, manakala tiga cedera akibat dipanah petir dalam kejadian di kebun getah di Pos Blau, dekat sini, petang semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 petang itu, mangsa, Amir Amza, 29, dan Mohammad Akterwas, 35, dikatakan tercampak kira-kira dua meter akibat terkena panahan petir itu dan dipercayai mati di tempat kejadian. Tiga rakan mangsa yang cedera di kenali dengan Md Robiul Islam, 32, Bashamin, 29, dan Leion, 28, menerima rawatan di Hospital Gua Musang (HGM) dan keadaan mereka dilaporkan stabil.

Md Robiul, berkata beliau bersama empat rakan termasuk dua yang meninggal dunia itu dalam perjalanan pulang ke rumah kongsi yang terletak dua kilometer dari tempat kejadian.

Katanya, kebiasaannya mandur ladang berkenaan akan datang mengambil mereka kira-kira jam 5 petang, namun disebabkan ketika itu hujan lebat, mereka mengambil keputusan berjalan pulang ke rumah kongsi, selepas baru menanam anak getah.

“Ketika dalam perjalanan itu, keadaan begitu cemas dengan kilat sabung menyabung, namun kami masih meneruskan perjalanan, sebelum tiba-tiba dua rakan yang bersama dalam kumpulan kami itu terpelanting kira-kira dua meter akibat di panah petir.
“Kejadian itu berlaku dengan cepat dan dua rakan bersama turut menerima kesan panahan berkenaan. Keadaan kedua-dua mangsa begitu mengerikan, dengan badan mereka hangus,” katanya.

Md Robiul berkata, hanya beliau seorang yang masih boleh berjalan selepas kejadian terbabit dan sebaik saja hujan dan petir reda, dia berusaha membantu rakan yang cedera akibat terkena panahan petir itu.

“Saya mendapati dua rakan yang terkena petir sudah meninggal, manakala dua rakan lagi mengerang kesakitan sebelum saya bergegas ke rumah kongsi untuk mendapatkan bantuan,” katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/2maut_3cederadipanahpetir/Article

Dua warga Bangladesh maut dipanah petir
16/04/2012 1:33am

GUA MUSANG — Dua lelaki rakyat Bangladesh maut manakala tiga lagi rakan senegara mereka cedera dipanah petir ketika hujan lebat di kawasan ladang getah di Pos Blau dekat sini, semalam.

Amir Amza, 29, dan Mohammad Akterwas, 35, mati di tempat kejadian manakala tiga yang cedera iaitu Mohammad Robiul Islam, 32, Bashamin, 29, dan Lieon, 28, kini dirawat di Hospital Gua Musang.

Dalam kejadian pukul 3.30 petang itu, kelima-lima lelaki itu sedang berjalan untuk pulang ke rumah kongsi pekerja ladang yang terletak dua kilometer dari ladang itu.

Mohammad Robiul ketika ditemui di hospital berkata beliau bersama empat rakannya pulang ke rumah kongsi lebih awal kerana petir kuat dan hujan lebat mengganggu kerja menanam anak getah.

"Kebiasaan kami semua pulang pukul 5 petang dan diambil oleh seorang mandur menggunakan kenderaan pacuan empat roda tetapi kali ini terpaksa pulang lebih awal disebabkan hujan dan petir.

"Ketika berjalan pulang, terdengar bunyi letupan kuat dan saya lihat dua rakan rebah di situ dengan badannya hagus, manakala dua lagi rakan saya meraung kesakitan, tetapi saya bernasib baik hanya cedera ringan,” katanya.

Jurucakap polis Ibu Pejabat Polis Gua Musang ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu. — BERNAMA

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0416&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_01.htm

Monday April 16, 2012
Bangladeshi duo killed by lightning

GUA MUSANG: Two Bangladeshi workers died while three others suffered injuries after being struck by lightning at a rubber plantation in Pos Balau here.

The dead are Amir Amza, 29, and Mohammad Akterwas, 35, while the three injured are Mohammad Robiul Islam, 32, Bashamin, 29, and Lieon, 28.

The Bangladeshi workers were walking in the heavy downpour to get to the workers' quarters located about 2km from the plantation when the mishap occurred at about 3.30pm.

“When we were walking through the rain, I heard a loud explosion before two of my friends collapsed with their bodies almost charred. My two other friends were screaming in pain. I was lucky to have suffered only minor injuries,” said Mohammad Robiul at the Gua Musang Hospital. – Bernama

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/4/16/nation/11112941&sec=nation#133453345202939&if_height=182

Tiada ulasan:

Catat Ulasan