FIRMAN ALLAH

Dialah yang memperlihatkan kepada kamu kilat, untuk menimbulkan ketakutan dan keinginan dan Dialah yang menyusun awan yang berat.

Dan bertasbihlah petir dengan memujiNya, dan malaikat pun lantaran takut kepadaNya, dan Dia kirimkan halilintar (kilat) dan Dialah timpakan kepada barangsiapa yang Dia kehendaki, namun mereka masih membantah tentang Allah, padahal Dia adalah sangat pedih siksaan.
(Surah Ar Ra’ad :12-13)

Sabtu, 31 Oktober 2009

Anggota tentera maut

Utusan Malaysia 30 Okt 09

KOTA TINGGI 29 Okt. - Dua anggota tentera maut akibat dipanah petir ketika menjalankan rondaan mencegah pendaratan pendatang asing tanpa izin (PATI) di Pantai Batu Layar, dekat sini semalam.

Mangsa, Prebet Mohd. Safri Sazali, 21, berasal dari Perumahan Tersusun Mawai di sini dan Lans Korperal Rizal Md. Lajim, 33, dari Enggor, Perak, maut di tempat kejadian.

Ketika ditemui, terdapat kesan koyakan pada paha kanan Mohd. Safri manakala mayat Rizal pula mengalami kesan calar di pinggang kanan.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Osman Muhammad Sebot berkata, kejadian berlaku kira-kira pukul 3 petang ketika mereka sedang meronda bersama tiga lagi rakan.

Bagaimanapun, katanya, tiga rakan mangsa tidak mengalami kecederaan.

"Kedua-dua mereka adalah anggota tentera Markas Taktikal 23 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) yang berpengkalan di Ipoh.

"Mereka ditugaskan di pos Tanjung Sepang, Sungai Rengit, Kota Tinggi bagi menghalang pendaratan PATI," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Osman berkata, jenazah kedua-duanya dihantar ke Hospital Kota Tinggi untuk siasatan lanjut.

Difahamkan, kejadian berlaku ketika hujan renyai apabila mangsa berjalan secara beriringan manakala tiga rakan mereka tidak jauh di belakang di pos pemerhati pantai di Tanjung Balau.

Kedua-duanya tiba-tiba disambar petir menyebabkan mereka terpelanting dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Jenazah Mohd. Safri dikebumikan di tanah Perkuburan Islam Kampung Mawai Baru, manakala jenazah Mohd. Rizal dibawa dengan kereta jenazah tentera malam tadi untuk di kebumikan di Kuala Kangsar, Perak.

Sementara itu, ibu kepada Mohd. Safri, Nazibah Nyat, 44, berkata, sebelum kejadian, Allahyarham bersungguh-sungguh meminta kek asam manis dan lauk ayam masak merah kegemarannya bersama nasi.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1030&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_15.htm

1 ulasan: